Hírek

A STILL tarolt az IFOY Award-on

Hamburg, 2017. május 9. - A vágyott trófeáért folytatott verseny eldőlt. A STILL 2017-ben is ott van a Nemzetközi Év Targoncája Díj (International Forklift Truck of the Year, IFOY) győztesei között. Itt a zsűri a legjobb ipari targoncákat és rendszermegoldásokat jutalmazza.  A díjátadó ünnepségre tegnap este került sor Münchenben, a BMW-világ színfalai között, a transport logistic, a világ vezető logisztikai, mobilitási, IT és ellátási lánc menedzsment vásárának nyitónapján. A hamburgi intralogisztikai specialista a "Raktári targonca" kategóriában győzte meg a független, nemzetközi szakmai zsűrit a STILL iGo neo CX 20 utonóm horizontális komissiózó targoncával. Díjat nyert még ezen kívül a STILL LiftRunner is, egy olyan vontatmány megoldás, amely teleszkópos villapárral rendelkezik az automatikus be- és kirakodáshoz.

Az IFOY Award az idei évben ötödik alkalommal került kiosztásra az intralogisztika legjobbjainak, a díj az anyagmozgató gépeket és rendszereket kínáló gyártók teljesítőképességét és innovációs erejét bizonyítja. A versenyre benevezett gépek és alkalmazások egy nyolc napon át tartó megmérettetés során minden részletre kiterjedő tesztsorozatnak vetették alá magukat az IFOY egyik partnerének, a kiállítás szervező Messe Münchennek a területén. A 30 tagú nemzetközi zsűriben a média, a tudomány, az ipar és a logisztika képviselői adták le szavazataikat.

A döntőbe jutottaknak itt egy 80 értékelési szempontot magába foglaló IFOY-tesztet kellett kiállniuk és egy IFOY innovációs felmérés kritériumainak kellett megfelelniük. Ez utóbbira a dortmundi székhelyű Fraunhofer Anyagáramlási és Logisztikai Intézet (IML), valamint a hamburgi Helmut Schmidt Egyetem Gépelemek és Műszaki Logisztika Tanszékének vezetésével került sor. A vizsgálat során kiemelt figyelmet kapott a gépek innovációs értéke, piaci jelentőségük, különös tekintettel a felhasználó által realizálható előnyökre. A működést vizsgáló gyakorlati teszt közben pedig a holland szakújságíró, Theo Egberts rögzítette a száraz tényeket, majd egy összehasonlító elemzésben egymással szembe is állította őket.

A STILL az autonóm CX 20 iGo neo komissiózó targoncájával mindent eldöntő előnyre tett szert a versenytársakkal szemben a "Raktári targoncák" kategóriában. A díjat átadó Dr. Jochen Köckler, a Deutsche Messe igazgatótanácsának tagja erről így vélekedett: " Az iGo neo CX 20 az IFOY-tesztek során látványos teljesítményt nyújtott meggyőzve ezzel a vizsgálatokat lefolytatókat, az IFOY tanácsadóit, majd végül magát a zsűrit is. Döntő jelentőséggel bírt a magas innovációs érték, szoros összefüggésben az ügyfeleknek nyújtott kiemelkedő előnyökkel, továbbá a professzionális megvalósítás - egy mérföldkő az intralogisztikában."

Ez, a világon a legelső autonóm horizontális komissiózó targonca, bármilyen elrendezésű raktárban gond nélkül képes tájékozódni, és lépésről lépésre követni kezelőjét. A zsűri itt főleg a piaci jelentőséget és az ügyfélnek nyújtott előnyöket emelte ki. A gép különösebb költségigényes átalakítások nélkül is azonnal működésre kész, és rugalmasan beilleszthető a már meglévő infrastruktúrába.  Nagy hangsúlyt kaptak az ügyfélnek nyújtott előnyök, amelyek a tesztet végzők véleménye alapján leginkább a lézeres környezet-felismerésben, az intuitív módon kezelhető kommunikációs egységben, és a vezető nélküli üzemmódban nyilvánul meg. A 360 fokos látómező biztosítja, hogy a STILL CX 20 iGo neo bármikor képes legyen reagálni a környezetében bekövetkező változásokra, és mindeközben különbséget tudjon tenni az álló és mozgó tárgyak és személyek között. A targonca kognitív képességeinek köszönhetően felismeri a kezelője szándékait annak mozgása alapján, és automatikusan vele párhuzamosan mozog állomásról állomásra. Ez alatt a targonca mindvégig a kezelője számára optimális rakodási pozíciót vesz fel. Az integrált intelligencia további bizonyítéka a 180 fokos panoráma letapogatás, melyet a targonca elejére felszerelt lézerszkenner végez. Ezáltal a gép olyan előrelátó menettulajdonságokkal rendelkezik, hogy képes alkalmazkodni a komissiózást végző kezelő mozgási sebességéhez, és idejében felismer bármilyen útjába kerülő akadályt és ki is kerüli azt. Különösen lenyűgözte a zsűrit a CX 20 iGo neo targoncában rejlő megtakarítási potenciál a hagyományos komissiózó targoncákhoz képest. A tesztmenetek során beigazolódott, hogy a targonca bármilyen elrendezésű raktárban hatékonyabban és nagyobb termelékenységgel dolgozik, ha sétáló üzemmódban használják. Az eredmények alapján "a tesztcsoport 47 százalékos többletteljesítményt is elért".  A CX 20 iGo neo ugyanakkor tehermentesíti is a dolgozót a fárasztó munkafolyamatoktól, mint amilyen az állandó felszállás a targoncára, és leszállás a targoncáról. A dolgozó mindkét keze szabad, és korlátozás nélkül koncentrálhat a produktív munkavégzésre. A zsűri összegzése: " Az iGo neo segítségével a STILL megmutatja, hogy a robottechnikában alkalmazott innovációk milyen jelentős mértékben járulnak hozzá az intelligens intralogisztikához. 

A másik IFOY Awardot a "Speciális gép" kategóriában nyújtották át a STILL-nek. Ebben az esetben a zsűrit egy nehéz rakatok szállításához tervezett vontatmányrendszer, a STILL LiftRunner győzte meg, mely egy vontatóból, részben automatizált C-keretekből (utánfutó), és troli kocsikból (guruló rakományhordozó) áll. Ennek a fejlesztésnek az volt a célja, hogy az akár két tonna súlyú, és 1.200 mm x 2.400 mm méretű, túlméretes rakatokat is gond nélkül be lehessen kapcsolni a vontatmányokra alapozott gyártás kiszolgálási rendszerbe. A be- és kirakodási folyamatokat egy megfelelő érzékenységű érintőképernyőn keresztül lehet irányítani. Az utánfutók felett elhelyezett halszemobjektíves kamerák nagyfokú biztonságot garantálnak. A tesztelést végzők fő innovatív elemekként az oldalirányban kitolható teleszkópvillákat és az érintőképernyős távirányítást emelték ki. A zsűrinél az a tény is komoly elismerést aratott, hogy ez a vontatmány-változat a dolgozókat fizikailag is tehermentesíti, mivel a hagyományos manuális árumozgatást teljes mértékben helyettesíteni tudja.  Ennek még a demográfiai helyzet alakulása szempontjából is van jelentősége, mégpedig abban a vonatkozásban, hogy az ezen a területen dolgozó alkalmazottak átlagéletkora folyamatosan emelkedik. A be- és kirakodási folyamatok során, melyeket egy lézeres pozícionáló rendszer is segít, a targoncavezetőnek a vontatót nem kell elhagynia. A targonca termináljára kivetített élő kép azt is lehetővé teszi a vezető számára, hogy időben reagálhasson a váratlan eseményekre, mint például olyan gyalogosokra, akik előre nem látható módon keresztezik a vontatmány útvonalát. Ha egyszerre több utánfutót használnak a vontatmányhoz, akkor is lehet mindegyiket látni az osztott képernyős üzemmódban. A vizsgálatot végzők véleménye szerint a STILL LiftRunner összességében elég jelentősen eltér más gyártók megoldásaitól. Az eddigi, utánfutónként mintegy 500 kg teherbírással szemben most a nagyméretű és nehéz alkatrészeket, akár 2.500 kg súlyig vagy hat méteres hosszig egy aránylag kis területen lehet kezelni a tesztmenetek tapasztalatai alapján. A díjat átadó Birgit Heitzer, a Rewe konszern logisztikai vezetője így összegezte mondanivalóját: "A döntésben végül is jelentős szerepe volt a gép kiemelkedő hasznának, és annak, hogy a győztes a demográfiai változások korszakában egy új piaci szegmenset céloz meg."