Hírek

A STILL iGo termékcsalád legújabb tagja: egy automatizált vontatmánymegoldás

Az automatizált STILL vontatmánymegoldás legfontosabb részét a standard E-keret és az átadóállomások alkotják.

Automatikus rakományfelvétel és -lerakás: az áru lerakásához vagy felvételéhez az automatizált E-keret az átadóállomás elé áll. Két érzékelő gondoskodik arról, hogy az E-keret süllyesztéssel és pozícionálással az átadóállomással megfelelő kapcsolatba kerüljön.

Az automatizált E-kerettel és az átadóállomással a STILL új távlatokat nyit az ügyfelek számára. Most már utánfutónként akár 1,5 tonna súlyú rakományokat is lehet a termelésbe vontatmányokkal beszállítani

A STILL automatizálási megoldása az anyagáramlási folyamat minden állomását magában foglalja – a vontatmány rakományfelvételétől kezdve a kiindulási állomáson, a gyártósor egyes állomáshelyeihez történő szállításon keresztül egészen a kirakodó állomáshelyig.

iGo rendszerek: egy automatizált STILL EXV emelőoszlopos raklapszállító egész raklapokat helyez az átadóállomásokra az automatizált vontatmány számára.

Hamburg, 2017. március 14  –  A LogiMAT (nemzetközi disztribúciós anyag,- és információáramlási szakkiállítás, Stuttgartban 15. éve kerül megrendezésre) mottója: „A változás alakítása. Digitális – Hálózati – Innovatív.“  Ehhez a mottóhoz hűen a látogatók a STILL kiállítói standján, a 8-as csarnokban, a B41 standon elmerülhettek az intelligens intralogisztikai megoldások világában, és testközelből tapasztalhatták meg az automatizálás következő lépcsőjét. A fókuszban az iGo termékcsalád legújabb tagja áll – egy automatizált vontatmánymegoldás. Ezzel azt szemléltette a STILL, hogy a jövőben hogyan valósítható meg a gyártás intelligens kiszolgálása vontatmányokkal. Az iGo termékcsalád másik vásári látványossága volt az iGo neo CX 20. Ezáltal az intralogisztikai specialista nemcsak azt bizonyította be, hogy az autonóm targoncák fejlesztésében övé az orrhossznyi előny, hanem egyidejűleg azt az irányt is megmutatta, ahová ez az út vezet. Intralogisztika 4.0. made by STILL: egyszerűen csak okosan!

A STILL 2016-ban a CeMAT szakkiállításon mutatta be először a LiftRunner vontatmányrendszert a különböző vontatókkal, keretekkel, troli kocsi típusokkal. Ezzel egy időben került prezentálásra egy automatizált rakodási folyamat is, mely során a rakomány felvétele, lerakása egy C-keret segítségével, elektromosan vezérelt, kétrészes teleszkópos villapárral maximum 1000 kg teherbírásig történhet. Most pedig a vállalat egy teljesen automatizált vontatmánnyal még egy további, jelentősebb lépést tesz előre, hogy a Lean logisztika terén meglévő kompetenciáját igazolhassa. „A LogiMAT kiállításon egy olyan jövőbe mutató döntő lépést ismertetünk meg, melyen keresztül azt szemléltetjük, hogy a vontatmányok alkalmazásának területén technológiailag mi lehetséges“, magyarázza Herbert Fischer, a STILL GmbH vontatmányok üzletágának vezetője. „ A viszonyítási alap az volt, hogy ügyfeleink logisztikai folyamatait az automatizálás segítségével hatékonyabbá tegyük, hogy ezeknek költségcsökkentő hatása legyen. Az innovatív vontatmány megoldásunkkal egy teljes mértékben, egészen a gyártószalagig automatizált anyagáramlási folyamatot valósíthatunk meg, és így a gyártósorokhoz az ütemezett szállítást még okosabban és gazdaságosabban szervezhetjük.“

A LogiMAT kiállításon bemutatott automatizálási megoldás az anyagáramlási folyamat minden állomását magában foglalja – a vontatmány rakományfelvételétől kezdve a kiindulási állomáson, a gyártósor egyes állomáshelyeihez történő szállításon keresztül egészen a kirakodó állomáshelyig. A rendszer részei egy automatizált STILL EXV emelőoszlopos raklapszállító az állomásokon való ki- és berakodáshoz, egy automatizált vontató, amely a vontatmányt vezeti, továbbá automatizált standard E-keretek és átadóállomások. Ezek alkotják a STILL vontatmány megoldásának fő részeit. Az E-kereten troli kocsi helyett egy kétgörgős pályából álló, elektromos meghajtású árutovábbító rendszer kapott helyet. A rakomány felvételéhez vagy lerakásához az automatizált E-keret az átadó állomás elé áll. Két érzékelő gondoskodik arról, hogy az E-keret süllyesztéssel és pozícionálással az átadóállomással megfelelő kapcsolatba kerüljön. A ki- vagy berakodási folyamat megkezdését az árutovábbító rendszer engedélyezi. Egy további érzékelő befejezi az átadási folyamatot és megbizonyosodik arról, hogy a ki- illetve berakodás teljes mértékben lezajlott.


Az automatizált E-keretet és az átadóállomást manuális vezetésű vontatók alkalmazása esetén is lehet használni a megszokottnál nagyobb súlyú rakományoknak a gyártósor egyes állomáshelyeinél történő ki- és berakodásához. Egy hagyományos vontatmánymegoldás ilyen esetekben a múltban nem jöhetett szóba, mert a manuális vezetésű vontatmányok alkalmazásánál a maximális rakománysúly utánfutónként mintegy 500 kg-ra korlátozódik, mivel a rakományt a troli kocsiról emberi erő segítségével mozgatják le illetve fel. Az automatizált E-kerettel és az átadóállomással a STILL új távlatokat nyit az ügyfelek számára. Most már utánfutónként akár 1,5 tonna súlyú rakományokat is lehet a termelésbe vontatmányokkal beszállítani.

Azon vállalatok számára, amelyeknél jellemzően nagyobb súlyú rakományokat kell mozgatni, vagy amelyeknél a munkatársaikat tehermentesíteni szeretnék a munkavégzésnél, ez a teljesen automatizált vontatmánymegoldás, amelyet a STILL a LogiMAT kiállításon bemutat, egy opciót jelent.

A vontató az E-keretekkel úgy kezdi meg a körútját, hogy automatikusan elmegy az állomáshelyekre a szupermarketben és az E-kereteket pontosan az átadóállomások előtt állítja meg, ahol egész raklapok találhatóak. Ezeket korábban már egy automatizált STILL EXV emelőoszlopos raklapszállító közreműködésével az állványról az átadó állomásokra helyezték. Ezután kezdődik a raklapok automatikus átrakodása az E-keretekre. Amikor minden E-keretet megrakodtak, a vontatmány megkezdi a milkrunt – vagyis a gyártósorokhoz történő kiszállítást. Az első állomáshoz érkezve a raklapos anyag egy átadóállomás segítségével automatikusan lerakodásra kerül. A következő állomásnál az éppen megüresedett E-keret egy üres raklapot vesz fel ugyanezzel a módszerrel. Ha a vontatmány a gyártósor összes állomását útba ejtette, a teli raklapokat lerakodta és az üres raklapokat felvette, akkor elszállítja az üres raklapokat a kiindulási állomásra, ahol lerakja őket, majd felveszi az addigra már odakészített egész raklapokat a következő körúthoz.

„A STILL automatizált vontatmánymegoldásával most már a nehéz rakományokat is be lehet kapcsolni a vontatmányos kiszolgálásba“, mondja Herbert Fischer. „Az automatizált STILL vontatmány eközben magas folyamatbiztonságával, egyszerű kezelhetőségével és alacsony megvalósítási költségeivel jeleskedik.“

A STILL iGo automatizálási portfóliójának kialakítása során is az ügyfelek elvárásaira fekteti a hangsúlyt, melyeket minden egyes fejlesztésnél figyelembe vesz. „Ügyfeleinkkel együtt szeretnénk az Intralogisztika 4.0-át létrehozni“, teszi hozzá Christian Fischer, az Üzleti és Automatizációs megoldások részleg termékmenedzsmentjének vezetője. „Ezért fontos, hogy az ügyfeleknél zajló folyamatokat pontosan ismerjük. Ez az alapja az automatizálásnak, vagy egy autonóm, vezető nélküli megoldásnak“, folytatja a termékmenedzsment vezetője, „itt mindig is egy STILL sorozatgyártásban készült targoncáról van szó, mert az ügyfél nemcsak egy jól bevált prémium minőséget kap, hanem nagy fokú rugalmasságot is, hiszen a targoncát manuálisan is lehet irányítani.“

A STILL iGo neo CX 20 önállóan tevékenykedő komissiózó targoncával a STILL már a múlt évben áttörte azt a határt, ami a pusztán csak automatizált gép és az együtt gondolkodó, környezeti hatásokat is figyelembe vevő csapatjátékos között húzódik. Az iGo neo intelligens módon képes haladni, vagyis felismeri a környezetét és azonosítani tudja a kezelőjét, akit aztán lépésről lépésre követ. Ellentétben az automatizált targoncával, az úgynevezett FTF-fel, amely kizárólag az előre rögzített útvonalon tud haladni, és nem képes önállóan az útjába kerülő akadályokat kikerülni, az autonóm targonca nemcsak az olyan akadályok, mint például másik targoncák vagy emberek elől tud ügyesen kitérni, hanem a sebességét is hozzá tudja igazítani a kezelője által diktált tempóhoz, és folyamatosan a felhasználója számára éppen legkedvezőbb rakodási pozícióba tud helyezkedni. „Az autonóm üzemmód segítségével, és a STILL iGo neo CX 20 ebből adódó kognitív képességeivel teljesen új lehetőségeket teremtettünk ahhoz, hogy a jövőben az olyan logisztikai folyamatokat, mint a komissiózás, még hatékonyabban képezhessük le. Ezzel egyidejűleg egy döntő lépéssel közelebb is kerültünk az egyre nagyobb teret hódító digitalizáció korszakában a változóképes intralogisztika mint cél eléréséhez.“

Fontos kiemelni, hogy az autonóm üzemmód és az automatizáció nem egymással konkuráló technológiák. Éppen ellenkezőleg, a STILL össze akarja hozni ezt a két világot. Így például a jövőben elképzelhető lenne egy autonóm vontatmány is. Teljes egészében az iGo modulrendszerének elve szerint: az ügyfél felvázolja nekünk a folyamatot, és mi pedig megtaláljuk a legalkalmasabb szériatargoncát, melyet a megfelelő technológiával kombinálunk a folyamat automatizálásához. A STILL ezt úgy valósítja meg, hogy közben a termékközpontú megoldást tartja szem előtt. 

Video: automatizált vontatmány megoldás